Land Rover Discovery Sport

Jeho vzhľad pripomína na prvý pohľad Evoque, ale je uhladenejší a jeho natiahnutá karoséria (+234 mm) a dlhší rázvor (+81 mm) poskytujú podstatne viac miesta v pozdĺžnom smere.

Interiér pôsobí kvalitným dojmom – vo veľkej miere sú použité mäkčené kvalitné plasty a v testovanej verzii je navyše prístrojový panel potiahnutý prešívanou kožou. V pozícii vodiča oceníte optimálny posed, jasne čitateľné ukazovatele, jednoduchú obsluhu ovládacích prvkov a veľké spätné zrkadlá, čo nie je stále samozrejmosť. Vodič má všetko po ruke, buď na volante alebo v dosahu na stredovom paneli a tuneli – napr. typicky otočný a výsuvný ovládač automatickej prevodovky. K úplnej spokojnosti všakchýba združený ovládač palubného systému umiestnený na stredovom tuneli na spôsob iDrive v BMW alebo MMI v Audi. Predsa len sa naťahovať pri obsluhe na ovládače, resp. dotykový displej umiestnený na stredovej konzole prístrojového panelu, je menej pohodlné. Plusom je ale promptná odozva a prehľadná grafika dotykového displeja.

Silnou stránkou testovaného modelu je pohodlie cestovania – za to môžu rozmerné, mäkšie vystlaté sedadlá – dokonca aj v stredovej pozícii vzadu sa pasažier uvelebí na mäkkom sedáku a operadle (obvykle býva menej pohodlná tvrda výplň alebo lakťová opierka) a vkusný interiér s nadpriemernou ponukou miesta vpredu aj vzadu. Pokiaľ v Evoque vzadu posádka trpela nedostatkom miesta v pozdĺžnom smere a obmedzeným komfortom, tak tu aj vyšší pasažieri budú chváliť nadbytok voľnosti pre kolená a pohodlie cestovania. Tento fakt oceníte hlavne pri dlhších cestách – my sme si to overili pri ceste z Bratislavy do Salzburgu a naspäť.

Kufor je však o niečo menší – aspoň podľa udávaných údajov veľkosti objemu (Discovery Sport 541 litrov, Evoque 575 litrov), stále však úctyhodný, a v praxi využiteľný pri preprave batožiny až po strop (uvedený udaj 541 litrov je meraný len po plató). Mínusom je relatívne vyššia nakladacia hrana 745 mm (Audi Q5 695 mm, BMW X3 690 mm).

Pri hodnotení jazdných vlastností je už po pár kilometroch jasné, že Discovery svojím charakterom nezaprie offroadový rodokmeň. Skrátka, viac vsadil na offroad a komfort ako na „športové“ jazdné vlastnosti, ak sa to dá takto povedať v tomto segmente vozidiel. Vozidlo je pri vyhýbacích manévroch komótnejšie ako napríklad BMW X3 či Audi Q5. Za to môže nielen komfortnejšie naladenie podvozku, ale aj vyššia stavba karosérie a vyššia pozícia podvozku (viď tabuľka).

Napriek tomu zvláda bez problémov zákruty bez výraznejšieho nakláňania karosérie alebo práce stabilizačného sýtemu – aj keď hovoríme o komfortnejšom zvezení, tak technici prejavili veľkú snahu s vyladením podvozku spĺňajúcim nároky nielen na komfort, ale aj stabilitu a ovládateľnosť. Vozidlo pri jazde veľmi dobre kopíruje kolesami vozovku – niečo na spôsob vozidiel „Made in Germany“ a zároveň v prípade nájazdu na prekážku (napr. obrubník) či hlboký výmoľ, s prehľadom filtruje rázy od kolies – pre BMW X3 a Audi Q5 nepoznané. V tejto disciplíne, teda pomere ovládateľnosti a komfortu pruženia, platí jednoznačne pozitívne hodnotenie. Hovoríme však v rámci triedy SUV.

Plusom je aj jeho všestrannosť (pohon 4×4, Haldex 5. generácie) a v porovnaní s konkurenciou vo viacerých offradových parametroch bezkonkurenčnosť v danom segmente vozidiel. Pre vodiča je navyše nápomocný tzv. systém Terrain Response – známy aj z iných modelov Land Rover, umožňujúci okrem bežného jazdného režimu zvoliť aj 4 špecifické programy (vyjazdené koľaje, tráva, sneh, vypnutie špec. programov) s rôznym nastavím charakteristiky motora, automat. prevodovky a pohonu 4×4.

Discovery Sport má v ponuke dvojlitrový turbodiesel v dvoch výkonových prevedeniach 110kW a 132kW. Testované vozidlo bolo poháňané slabšou verziou TD4 s max. výkonom 110kW a max. krútiacim momentom 380Nm spolupracujúcim s 9-st. automatom – ten dokáže lepšie rozložiť rýchlostné stupne a nechať agregát pracovať v nižších, pre úroveň spotreby výhodnejších otáčkach. V praxi otáčky vskutku pracovali na nižších úrovniach ako sme zvyknutí, napr. pri 6-st. automatoch – pri rýchlosti 130 km/h vykazoval len niečo cez 1800 otáčok (obvykle pri 6-st. automatoch točí cca 2100-2300 otáčok), spotrebou cez 8 litrov však v tomto režime jazdy neoslnil. Veľmi dobre sa však ukazoval v meste, kde spotreboval iba 7,2 litrov km/h, mimo mesta pri rýchlosti 90 km/h 4,9 litrov, resp. mimo mesta 5,6 l/100 km. Priemerná hodnota v teste 6,7 litra na 100 km radí Discovery Sport k tým najúspornejším. V porovnaní s Evoquom 2,2 diesel so 6-st. automatom, ktorý sme testovali (mix 7,9 litrov), je na tom spotrebou výrazne lepšie.

A ako je na tom s jazdnými výkonmi? Discovery Sport TD4 aj v slabšej verzii ponúka slušnú dávku pružnosti a sily. K tomu napomáha, hlavne pri letmom zrýchlení, jeho slušný max. krútiaci moment 380 Nm, ktorý je dispozícii od 1750 otáčok, no len v obmedzenom rozsahu po cca 3500 otáčok – potom už jeho chuť výrazne upadá. Taktiež pomerne vysoká pohotovostná hmotnosť – takmer dve tony v testovanej verzii a prílišná snaha 9-st. automatu držať agregát v nižších otáčkach a relatívne pomalá reakcia na stlačenie plynového pedálu, do istej miery potenciálne agilný prejav pohonnej jednotky limituje. Skrátka, prevodovke chvíľu trvá, kým zareaguje na povel „zrýchliť“ resp. na zmenu štýlu z ekonomickej jazdy na dynamickejšiu. Tento hendikep však dokážete do určitej miery eliminovať v režime Sport, t.j. preradením radiacej páky do polohy S, kedy automat nenechá padnúť otáčky tak dole a radí skôr už vo vyšších otáčkach.

Mnohí potencionálni záujemcovia si povedia – prečo sa rozhodnúť práve pre Discovery Sport, keď s príplatkovou výbavou dosahuje takmer cenovú úroveň prémiových modelov nemeckých značiek Audi, BMW či Mercedes… Podľa nás, okrem subjektívnych dôvodov (dizajn, imidž značky…), je dôvod zrejmý – Discovery Sport ponúka v porovnaní s prémiovou nemeckou a lacnejšou japonskou konkurenciou, aj napriek unifikácii celého spektra značiek a modelov na automobilovom trhu, iný charakter vozidla – jeho veľkou prednosťou sú lepšie offroadové vlastnosti a vysoký komfort cestovania (komfortnejšie nastavenia podvozku a pohodlnejšie, mäkšie vystlatie sedadiel). Nemci sú síce na tom taktiež dobre – v pohodlí cestovania a komfortu pruženia ale nedosahujú v tomto hodnotení úroveň Discovery Sport – z jazdného prejavu (pevnejšie nastavenie a nižšie ťažisko) je jasné, že v prvom rade vsádzajú na agilitu a ovládateľnosť ako na offroad a komfort.   

Zdroj: autotest.sk

Služby pre vás