Test: Range Rover Velar

Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

 

Keď som prvýkrát videl Velar v rámci svetovej premiéry v marci tohto roku, bol som regulérne nadšený. Nesmierne moderný dizajn, krásne spracovaný interiér, základ z F-Pace, prítomnosť vzduchového odpruženia, výkonné motory. Byť patrične finančne zabezpečený, asi by som Velaro objednal hneď na mieste. Štvrtý člen radu Range Rover totiž disponuje množstvom teoreticky skvelých vlastností. Príležitosť auto vyskúšať v reálnej prevádzke a teda zistiť, ako veľmi veľká chyba by prípadná objednávka tesne po premiére bola, sa ale dostavila až na jeseň. Takže: aký Velar vlastne je?

Design je bezpochyby hlavnou zbraňou Range Roveru Velar. Práve vzhľad dosť často rozhoduje o tom, či si konkrétny zákazník príde auto vôbec fyzicky prezrieť. Pre Range Rover všeobecne to platí dvojnásobne, pretože sa pohybujeme v cenách výrazne za hranicou 80-tisíc eur. Tím okolo šéfa Gerry McGoverna si dal preto veľmi záležať a postavil auto veľmi blízke konceptu. Opäť. Spomínate na Evoque?

Je fakt neuveriteľné, že koncept LRX, z ktorého Evoque vzišiel, bol predstavený v roku 2007, takže tento rok oslavuje už desať rokov. Britskí dizajnéri sa k nemu stále vracajú a výsledky stále vyzerajú nesmierne moderne. Gerry toto vysvetľoval počas svetovej premiéry Velaro tým, že v roku 2007 nepripravovali jedno auto, pripravovali celú novú dizajnovú stratégiu, čo vraj bolo veľmi zložité. Ale podarilo sa.

Oproti Evoque a ďalším má Velaro niekoľko detailov, ktoré zatiaľ ešte žiadny iný Range Rover nedostal. Napríklad extrémne úzke predné svetlá (tie sú preto vždy diódové a môžu byť dokonca laserové) alebo zasúvacie kľuky. Hlavne tie kľučky sú (skoro by sa chcelo povedať) úplná zbytočnosť, hoci by oficiálne mali vylepšovať aerodynamiku. Buďte si však istí, že práve tento detail odrovná úplne každého, kto k Velaru príde prvýkrát. Vety typu "ty ..., veď to nemá kľučku" sú úplne bežné. Je to síce zbytočnosť, ale zároveň aj obrovské lákadlo na zákazníkov.

Každopádne Velar zaujme už na prvý pohľad. Niečo také na cestách len tak neprehliadnete. Naše prevedenie kazili len bronzovo-zlaté detaily, avšak toto je otázka konkrétnej špecifikácie. Našťastie. V Číne z nich ale budú nadšení.

Až uvidíte tie displeje...

Velar dostal ešte jedno lákadlo na zákazníkov. Hneď ako vstrebú nadšenie z vysúvacích kľučiek a sadnú si do interiéra, ohromí ich displej. Úprimne neviem, čo všetci na tých displejoch majú, ale kedykoľvek veziem niekoho menej znalého v aute s väčším displejom, je to zvyčajne práve obrazovka, nad ktorou žasne najviac. A Velar má obrazovky hneď tri.

Prvú nájdete na mieste prístrojového štítu. Ide o 12,3" široký displej nahrádzajúci klasické prístroje. Štandardom je od výbavy SE. Môžete si naň nechať zobraziť mapu, jednu stupnicu alebo variant simulujúci klasický štít. Ale to poznáme od iných automobiliek. Velaro je však unikátny usporiadaním stredového panelu.

Systém Touch Pro Duo tvoria dva desaťpalcové displeje nad sebou. Ten spodný nahrádza klasický stredový panel s pevnými ovládačmi. Našťastie! Land Rover mal dostatok rozumu na to, aby sa nevydal po stopách Volva alebo Tesly, kde uprostred nájdete len obrí displej nahrádzajúci úplne všetko. To je možno pekné na pohľad, ale praktické to nie je ani náhodou. Vo Velare zostali dva pevné otočné ovládače, ktorých funkcia sa mení podľa kontextu. Raz ovládajú teplotu, inokedy vyhrievanie alebo jazdné režimy.

Nie je obrí, ale stačí

Interiér ako taký je v poriadku. Zasadnete za veľmi príjemne tvarovaný volant, pred vami sa rozlieha veľká kapota, obklopení ste kvalitnými materiálmi a spracovanie rozhodne nie je zlé. V druhom rade nie je úplne miesta na rozdávanie, stále je ale realita podstatne lepšia ako v miniatúrnom Evoque. Práve preto Velaro dorazil na trh. Komu bol Evoque príliš malý a Range Rover Sport príliš veľký alebo drahý (aj keď... k cene sa vrátime na konci článku), ten musel k inej značke. Alebo musel zľaviť z prémiových ambícií a zvoliť si napríklad Discovery Sport.

Priložená tabuľka so základnými rozmermi vám ukáže, o koľko je nový Velar väčší ako Evoque a zároveň ako sa líši v porovnaní so svojím dvojvaječným dvojčaťom v podobe Jaguaru F-Pace, z ktorého vychádza.

Kufor ponúka základný objem 673 litrov a pravidelný tvar. Za taký objem Velar vďačí predovšetkým pomerne dlhému zadnému previsu. Udávané maximum dostupné po sklopení operadiel je 1731 litrov. Samozrejmosťou sú háčiky alebo oká na podlahe batožinového priestoru. Za páčky v kufri pre sklápanie operadiel si ale musíte bez ohľadu na výbavu priplatiť.

Ponuka motorizácií začína na výkone 132 kW (180 k) a končí pri preplňovanom zážihovom šesťvalci, naladenom na 280 kW (380 k). Samozrejme nechýbajú nové dvojlitre Ingenium vrátane dvakrát preplňovaného dieselu. My sme však skúšali motor, ktorý pristane Velaru asi vôbec najviac. Je to naftový, dvakrát preplňovaný šesťvalec s objemom troch litrov s krásnymi parametrami 300 koní (221 kW) a 700 Nm.

Čo je ale hlavné, Velar je v základe zadný náhon. Zrejme preto Land Rover označuje túto novinku za model radu Range Rover najviac zameraný na vodiča. Čím však Velaro trochu lezie do kapusty Jaguaru. Porovnanie F-Pace a jeho mladšieho súrodenca sa vyložene ponúka. My sme zhodou okolností prvé SUV značky Jaguar testovali s rovnakým motorom, takže môžeme rovno ponúknuť porovnanie nameranej dynamiky.

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky. Je to po všetkých stránkach príjemný automobil. Cena však nie je nízka, to je proste fakt.

Zdroj: automag.sk

Služby pre vás