Renault Mégane RS

Renault Mégane RS je ďalším do partie takmer dokonalých hothatchov súčasnosti.

Dnes je ponuka rýchlych a pritom praktických a pekných športových áut s cenovkou okolo 30+ tisíc eur neuveriteľne pestrá. A nielen to. Na svoje si pri nich príde naozaj každý.

A nielen to. Tie autá sú takmer dokonalé. A už som spomenul, že stoja okolo 30+ tisíc eur?

Toto je doba hothatchov. Neviem, či vôbec niekedy bola ponuka taká široká a štartové pole tak vyrovnané. Máme tu neuveriteľne charakterný Hyundai i30N, k nemu čoskoro pribudne i30N Fastback. Máme tu famózne jazdiacu Hondu Civic TypeR s dizajnom superšportu a praktickosťou liftbacku. No a máme tu aj tohto žltého bzučiaka stavajúceho na dlhočiznej tradícii a skúsenostiach divízie Renault Sport.

Tu ale výpočet samozrejme nekončí. Stačí zájsť o kategóriu nižšie a hneď sú po ruke autá ako Polo GTi. Navyše je tu generácia osvedčených pánov na čele s Golfom GTi, Leonom Cupra a zabúdať v našich končinách nemôžeme ani na 308 GTi a samozrejme Octaviu RS 245.

A ani tu výpočet nekončí. Kategóriu športovcov s pohonom všetkých kolies otvára Golf R, ktorému korunu ideálneho kompromisu medzi cenou a schopnosťami vyfúkol Focus RS. K tomu sa chystá nový Focus RS, ST, a to stále nie je všetko. Plynulo prechádzame k prémiovým autiakom, ktoré tu pred chvíľou boli a čoskoro zasa budú, alebo už rovno sú. Spomeniem napríklad S3, A AMG 45, M135i a tak ďalej, a tak ďalej.

Všetko záleží na chutiach, preferenciách a hĺbke bankového účtu, či úverového limitu... Pozrime sa teda na najnovšieho do partie.

Komfort pre hot-hatch nevídaný

Mégane RS je po Leone Cupra a Golfe GTi skutočne jedným z mála, ktorý okrem športových jazdných vlastností reálne myslel aj na komfort posádky a pohodlie na cestách, kde plyn nie je prilepený na podlahu. Hydraulické dorazy umožnili nastaviť podvozok v prospech komfortu i stability pri vysokých rýchlostiach. Podvozok je navyše príkladne odhlučnený a odhlučnený je i motor. Ani svištiaci vzduch okolo kabíny nie je tak protivný ako býval. Pritom ale stále počujete to najlepšie čo nový motor ponúka. Iste, nie je to toľko, koľko dodá dvojliter v Hjundáži N. No z môjho pohľadu vďaka za to. Nepotrebujem aby mi auto pílilo uši a vytriasalo dušu pri každej jazde. Práve tu tkvie sila moderných hot-hatchov. Sú to autá, ktoré nevytiahnete len raz do týždňa. Musia plniť mnoho funkcií, musia byť univerzálne, odviezť rodinu i vodiča na služobnú cestu a človek sa po opadnutí prvotného nadšenia nepotrebuje cítiť v aute ako v starom Žiguláku, len preto, lebo si kúpil rýchle auto.

Gigantickým bonusom auta je podvozok 4Control. Aktívne natáčanie zadných kolies vplýva na jazdné vlastnosti brutálnym spôsobom. V spolupráci s vypínateľnými asistentmi si možno užiť v zákrutách toľko zábavy, až človek neverí. Neviem povedať, či by som jedného dňa neľutoval kúpu auta bez samosvorného diferenciálu, no viem, že dnes mi takto postavené auto vyhovovalo najviac zo všetkých hot-hatchov. Ak chcem auto na dennodenné jazdenie, podvozok Cup so samosvorom jednoducho oželiem. Ušetrené peniaze si odložím na benzín, lebo v prvých mesiacoch po kúpe ho miniem príliš veľa... Takto konfigurované auto mi odpustí polovička i dieťa a ja si užijem toľko zábavy... Chcem tým len naznačiť, že surovo pridávať podvozok Cup len preto, lebo sú dnes také konvencie je prinajmenšom nerozumné. Pridajte si ho, ak naozaj idete lámať rekordy a budete mať po ruke záložné auto. To ak vás tvrdosť podvozku z času na čas omrzí. Paradoxne toto platí už pri základnom N-ku. Pretože tam je podvozok o poznanie tvrdší a hlučnejší od začiatku.

Nameraná hlučnosť sa pri rýchlosti 120 km/h pohybovala na úrovni 69 až 70 db. To je s prehľadom priemer celého segmentu. Medzi hot-hatchmi je to vrchol. Naozaj je v kabíne menej hluku ako v staršom Mégane a aj ako u konkurentov. Iba Cupra pred faceliftom dokázala byť ešte tichšia. No tá bola tak nenápadná, až ma nebavila.

Jasné, možno je to zvláštne, rozpisovať sa pri aute typu hot-hatch o nízkej úrovni hlučnosti v kabíne a o komforte podvozku. Ale robím to preto, lebo práve toto sú oblasti, v ktorých je Mégane lepší než ostatní. Dokáže totiž ponúknuť v podstate identickú mieru zábavy (na základnom podvozku) ako konkurenti, a pritom vie byť tichší a komfortnejší. Dôležité je slovíčko vie. Lebo vie byť aj pekne hlučný. Treba ho k tomu len vyprovokovať.

Motor je výborný. Menší, ale o to odhodlanejší

Motor 1,8 TCe s výkonom 280 koní pri 6000 ot/min a s maximálnym krútiacim momentom 390 Nm pri 2400 ot/min bol v testovanom vozidle kombinovaný s automatickou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT. Ani tá mi nevadila. Naopak, uľahčila mestské presuny, zápchy a všetko to, čo prevodovka tohto typu uľahčiť má. Opäť musím podotknúť, že dvojspojka má v zápche ťažkosti, treba s ňou pracovať veľmi opatrne. Vysoký výkon motora a reaktívny plynový pedál jej pri posunoch v hustej premávke nemusia robiť príliš dobre.

Pružnosť motorizácie je ale vynikajúca a hot-hatch drží krok aj s násobne drahšími prémiovcami. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 3,96 sekundy. Z 80 na 120 km/h to zvládne za 4,35 sekundy.

Motor má v štandardnom nastavení príjemný zvuk, vnímateľný prísluchovo. Všetko sa mení po aktivovaní športových režimov. Vtedy sa hlučnosť zvýši, zvuk je charakternejší a prdkanie do výfuku pri prudkom radení je len čerešničkou na torte. Renault zostáva verný pádlam pod volantom, nepodľahol konkurentom, ktorí ich umiestňujú rovno na volant. Poriadne kovové páčky sú fajn, len ich občas ťažko uchytiť. Osobne som väčšinu ostrých jázd jazdil v automatickom režime. Veď keď mám automat, nebudem sa tváriť, že mám manuál. Prehadzovanie pod volantom ale má svoje čaro, to uznávam. Reakcie prevodovky sú ale veľmi rýchle a s trochou cviku sa môžete zohrať do takej miery, že ručné radenie nebudete potrebovať. Samozrejme, všetko závisí od vašich schopností a potrieb.

Na auto je skutočne radosť pozerať. Je s ním radosť jazdiť. V kategórii hodnota za peniaze je z môjho pohľadu Mégane RS na vrchole rebríčka medzi ostrými hatchbackmi. Úvodná cenovka je aj s automatickou prevodovkou viac ako priaznivá. Za cca 30 mám auto s RS Monitorom, v parádnej červenej farbe, s týmito 19-tkami a s pár doplnkami. Za cca 32 aj so spomínaným podvozkom Cup. Vybavené, jednoduché. Nad ničím iným totiž hútať netreba.

Auto je to krásne, charakterné, pohodlné a pritom pekelne zábavné a rýchle. Možno si s ním užiť zábavu na okruhu, na horskom priesmyku, no tiež pri dennodennom používaní. Stačí si občas dupnúť po plyne, zaprdkať do výfuku, skúsiť handling a aj blbý deň má hneď svoj šmrnc. K tomu v aute odveziem čo potrebuje, rodina sa tiež zmestí, na cestu si posvietim výbornými svetlami a dokonca v ňom znesiem aj jazdu na dovolenku. Jednoducho krása. 9 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Renault Mégane RS TCe 280 EDC
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Prevodovka: 6-stupňová automatická dvojspojková EDC
Poháňaná náprava: predná
Výkon (kW/ot.): 206/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 390/2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km) (NEDC): 7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4359/1814/1445
Rázvor náprav (mm): 2669
Objem batožinového priestoru (l): 384
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1460
Užitočná hmotnosť (kg): 471
Rozmer pneumatík: 245/35 R19
Základná cenníková cena modelu Mégane RS manuál: od 27 890 €
Základná cena testovaného modelu: 29 490 €

 

Zdroj: https://podkapotou.zoznam.sk

Služby pre vás