Jaguar XF Sportbrake

Na nové luxusné kombi z Coventry sme čakali nezvyklo dlho. Až sa zdalo, že nepríde. Veď sedan XF debutoval už v roku 2015. Nakoniec však dostal Sportbrake zelenú a patrí k najkrajším kombi planéty.

Jaguaru sa nepochybne darí. Len za prvý štvrťrok 2017 vzrástli jeho európske predaje o neuveriteľných 60 %. Samozrejme, stojí za tým najmä úspech prvého SUV F-Pace. No ani klasická ponuka neostáva bokom. Veď Jaguar má prakticky od základu vynovený výrobný program vrátane sedanu vyššej strednej triedy XF. Ten prišiel na svet len pred dvoma rokmi a priniesol novú hliníkovú architektúru iQ(AL), ktorá stála za medzigeneračným znížením hmotnosti o 170 kg. Spolu s XF debutovali aj nové motory Ingenium. Otázkou ostávalo len to, či príde aj kombi. Odbyt minulej generácie XF Sportbrake nebol totiž práve oslnivý.

Novinke sa na svet príliš nechcelo. No nakoniec dostalo kombi predsa len zelenú. Za klasickým XF Sportbrake prichádza až s dvojročným odstupom, čo je naozaj nezvyklé. Sebavedomý súper kombi verzií Mercedesu-Benz triedy E, BMW 5 či Volva V90 stavil na športový imidž blízky triede Shooting Brake. Niektorým bude možno nové kombi imponovať ešte viac ako dizajn sedanu. Navyše prináša prvky súčasného bestselleru F-Pace. Vidieť to najmä na zadných svetlách s polkruhovou grafikou, úplne odlišnou, ako má klasické XF. Práca v aerodynamickom tuneli skončila výsledkom Cd 0,29. Pri kombi sú však najpodstatnejšie úžitkové vlastnosti a tu si novinka o čosi polepšila.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciu je síce Sportbrake o 6 mm kratší (4 955 mm), no jeho rázvor náprav sa natiahol o 51 mm na konečných 2 960. Pod elegantnú siluetu strechy sa teraz zmestí 565 litrov batožín, čo je o 15 viac ako v minulosti. Po sklopení operadiel zadných sedadiel delených v aristokratickom pomere 40:20:40 vzrastú prepravné schopnosti Sportbrake na 1 700 litrov, čím prekonáva predchodcu o 25 litrov. Nie je to dramatické zlepšenie, ale bonus tu je. K tomu pridáva luxusné kombi vodorovnú ložnú plochu, koľajničky s posuvnými okami pre ukotvenie nákladu, ale tiež strechu s nosnosťou 100 kg a ťažnú kapacitu dvoch ton.

Viac priestoru dostanú aj zadní pasažieri, to najmä z dôvodu väčšej priestorovej rezervy nad hlavou. Posádka sa tiež môže tešiť zo záplavy svetla, to ak si majitelia priplatia si za obrovskú panoramatickú strechu s plochou 1,6 štvorcového metra. Jaguar sa chváli aj nízkou hmotnosťou. Veď aj XF Sportbrake ťaží z hliníkovej architektúry iQ(AL). Tento ľahký kov má viac ako 70 % podiel v konštrukcii platformy a karosérie. Navyše pridal Jaguar úplne nové zadné plastové veko vyrobené z jediného kusu polyméru. Tvrdí, že to pomohlo k ideálnemu rozloženiu hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. Samotná váha sa pohybuje podľa verzie od 1 660 do 1 885 kg, čo je najmenej z pomedzi konkurentov.

O to menej práce budú mať motory. Ponuka je naozaj široká, pričom prvé husle hrá nafta. Dvojlitrové štvorvalce pre verzie 2,0d s výkonom 120 alebo 132 kW dopĺňa silnejší dvakrát preplňovaný 4-valec 2,5 d (177 kW) a zamatový naftový 6-valec 3,0d, ktorý dáva špičkových 221 kW. Pohon oboch náprav AWD bude dostupný pre motor 2,0d (132 kW) a ako štandard pre 2,5d. Pri všetkých ostatných rátajte s klasickou zadokolkou a 8-stupňovým automatom. Napokon, manuálny „6-kvalt“ je pripravený len pre najslabší diesel 2,0d (120 kW). Benzínovú ponuku zastúpi preplňovaný 4-valec 2,0t (184 kW) a 6-valec 3,0t (280 kW). Oba kombinované s 8-stupňovým automatom. Silnejšia verzia má AWD v sérii.

Najvýkonnejší benzínový motor bude ale dostupný len v Číne a v USA. Jazdné vlastnosti vylepší pneumatické odpruženie zadnej nápravy, ktoré udržuje výšku podvozku na konštantnej úrovni nezávisle od zaťaženia. Priplatiť si budete môcť aj za adaptívne tlmiče Adaptive Dynamics a systém konfigurácie jazdných režimov Configurable Dynamics, ktoré regulujú činnosť motora, prevodovky, riadenia, trakčných systémov či adaptívneho podvozka. Pohon oboch náprav AWD bude uprednostňovať kolesá zadnej nápravy, aby sa zachoval pocit jazdy so zadokolkou. Z klasického XF preberá Sportbrake aj ďalšie vychytávky.

Napríklad virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca, centrálne 10-palcové dotykové rozhranie Touch Pro, elektricky nastaviteľné sedadlá v dvadsiatich parametroch, 17-reproduktorovú sústavu s výkonom 825 W alebo strešné okno so žalúziou ovládanou gestami. Aplikácia InControl umožňuje diaľkové spojenie s vozidlom a ovládanie niektorých funkcií. Nechýbajú ani asistenčné systémy, ako adaptívny tempomat s funkciou jazdy v kolóne a udržiavaním v jazdnom prúde, autonómne brzdy s monitoringom chodcov či kompletné sledovanie okolia vozidla a monitorovanie únavy vodiča. Dostupné budú výbavy Pure, Prestige, Portfolio a športová R-Sport.

 

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 955
Šírka (mm) 1 880
Výška (mm) 1 457
Rázvor náprav (mm) 2 960
Objem kufra (l) 565 – 1 700
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 660 – 1 885

Technické údaje

Motor 2,0d 2,0d 2,0d AWD 2,5d AWD 3,0d 2,0t 2,0t AWD 3,0 A
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 6/24 4/16 4/16 6/24
Max. výkon (kW/ot.) 120/4 000 132/4 000 132/4 000 177/4 000 221/4 000 184/5 500 184/5 500 280/6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 380/1 750 430/1 750 430/1 750 500/1 500 700/2 000 365/1 200 365/1 200 450/4 500
Prevodovka 6M/8A 8A 8A 8A 8A 8A 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 9,4/9,3 8,8 8,9 6,7 6,6 7,1 7,1 5,5
Max. rýchlosť (km/h) 219 221 219 241 250 241 241 250
Spotreba na 100 km (l) 4,5 4,6 5,0 5,8 5,7 6,6 6,8

Zdroj: auto.pravda.sk

Fotogaléria

Služby pre vás